Выставка 2024, Галерея Олега Горбушина, Москва
(Exhibition 2024, Gorbushin gallery, Moscow)

Не дай вам Бог жить в эпоху перемен
(God forbid you to live in the era of change)

Мир состоит из противоречий. Человек состоит из противоречий.
Я предлагаю серию работ, которые показывают различные состояния человека, переживающего сложный период трансформации.
За последние несколько лет мир сильно изменился. Мы пережили изоляцию и другие пандемические ограничения. Мы живем в мире геополитических, экономических и биологических преобразований. Скорость изменений на глобальном уровне требует беспрецедентного ускорения и на индивидуальном уровне.
The world is made of contradictions. Humanbeen is made of contradictions.
I offer a series of works that show the different states of a person living through a difficult period of transformation.
The world has changed a lot in the last few years. We have experienced isolation and other pandemic limitations. We live in a world of geopolitical, economic and biological transformation. The speed of change at the global level requires unprecedented acceleration at the individual level as well.
How does the individual feel under the prevailing conditions of uncertainty and pressure? What will help a person to change and feel comfortable in the new world? Where to get the resource and how to recognize one's potential for change?

Эти вопросы я рассматриваю в серии из трех частей:
1. Портреты "Амбивалентность эмоций"
2. Картины «Противоречивые трансформационные состояния»
3. Омаж Пикассо, Босху, Дали и Декунингу

>>>>>>

These are the questions I explore in a three-part series:
1. Ambivalence of Emotions portraits
2. Paintings “Contradictory Transformational States”
3. Homage to Picasso, Bosch, Dali and Dekuning
Портреты «Амбивалентность эмоций» позволяют зрителю прикоснуться к глубокому пониманию своих эмоций, принять их амбивалентность: тот факт, что каждый человек может испытывать противоречивые эмоции в один и тот же момент времени. Любить и злиться на любимого человека. Радоваться и грустить, что все скоро закончится, и т.д.
Каждый портрет состоит из двух половинок - позитивной и негативной (как это принято называть).

Если соединить эти две половинки вместе, перед зрителем предстает законченный портрет, порой пугающий, но завораживающий своей естественностью. Каждая эмоция в портрете изображается через определенную мимику, которая позволит зрителю узнать себя во внешних проявлениях эмоций. Фон подбирается под каждую эмоцию с помощью психологических научных исследований о влиянии/восприятии цвета и испытываемых эмоций. Ритм и линия используются для большего погружения и более глубокой передачи специфики эмоций.
The portraits “Ambivalence of Emotions” allow the viewer to touch the deep understanding of their emotions, to accept their ambivalence: the fact that everyone can experience contradictory emotions at the same moment in time. To love and to be angry with the person you love. To be happy and sad that it will soon be over, etc.
Each portrait consists of two halves - one positive and one negative (as it is commonly called).

Putting the two halves together, the viewer is confronted with a complete portrait, sometimes frightening but mesmerizing in its naturalness. Each emotion in the portrait is portrayed through specific facial expressions that will allow the viewer to recognize themselves through the external manifestations of emotion. The background is matched to each emotion with the help of psychological scientific studies on the influence/perception of color and the emotions experienced. Rhythm and line are used for greater immersion and to convey the specificity of the emotion more deeply.
Серия «Противоречивые трансформационные состояния» позволяет нам увидеть и осмыслить сложные состояния, которые нам приходится переживать в процессе трансформации.

«Безусловная любовь» подчеркивает необходимость заглянуть в себя, чтобы увидеть свое истинное „я“. И любить себя таким, какой ты есть, не впадая в нарциссизм.

В «Ковчеге» поднимается вопрос о том, что нам предстоит многое преодолеть, чтобы успешно трансформировать себя. Измениться внутренне, соединиться со всеми своими частями, не всегда рациональными, иногда пугающими. Это поможет нам увидеть цель и найти способ жить в новом мире.

«Портрет современной женщины» рассказывает об экспериментах, которые современные люди проводят над собой, чтобы осознать собственные границы, возможности и потребности.

«Сотворение» дает ресурс, подсказку, как взаимодействовать с противоположными гранями себя. Как найти способ разрешить, казалось бы, неразрешимые противоречия.
The “Contradictory Transformational States” series allows us to see and reflect on the difficult states we have to live through during transformation.

“Unconditional Love” emphasizes the need to look into ourselves, to see our true selves. And to love yourself as you are, without falling into narcissism.

“The Ark” raises the issue that we have much to overcome in order to successfully transform ourselves. To change internally, to connect with all our parts, not always rational, sometimes frightening. This will help us see purpose and find a way to live in a new world.

“Portrait of the Modern Woman” highlights the experiments that modern people conduct on themselves in order to recognize their own limits, possibilities and needs.

“Cocreation” provides a resource, a clue as to how to interact with the opposite facets of yourself. How to find a way to resolve seemingly insoluble contradictions.
Третья часть, посвященная великим художникам, еще глубже погружает зрителя в описанные выше состояния и помогает ему найти собственные ответы на волнующие вопросы.

«Агрессия», дань уважения Пикассо, позволяет погрузиться в агрессивную среду, в которой не всегда понятно, кто жертва, кто агрессор. Внутренний это мир или внешний - решать зрителю. Главное - увидеть, что в состоянии агрессии все роли перемешаны, нет правых и виноватых. В то же время это настолько энергетически заряженное состояние, что если научиться им управлять и направить агрессию в конструктивное русло, то можно свернуть горы.

Коллаж «Все смешалось, люди, лошади», дань уважения Босху, призывает внимательнее взглянуть на существующую реальность. Мир погружается в хаос. Привычные опоры разрушены, а новых ориентиров пока нет. Каждый пытается найти их по-своему. Кто-то пытается найти себя, выстроить новые отношения с меняющимся внешним миром, через животный бондаж, скотоложство и в попытке найти новые

«Выбор», дань уважения Дали, напоминает зрителю, что каждый день мы делаем выбор. Куда пойти, с кем провести новый день, чему посвятить следующие 24 часа своей жизни. От каждого из нас зависит, отправимся ли мы сегодня в полет, открывая новые горизонты, или предпочтем тихую, уютную, привычную обстановку. Здесь, повторимся, нет правильного или неправильного выбора. Здесь нужна осознанность - действительно ли то, что я выбираю каждый день, соответствует моим глобальным целям и истинным потребностям.

«Красавица и чудище», дань уважения Декунинга, дает зрителю возможность прикоснуться к самой чудовищной, монструозной части себя. Познакомиться с ней, перестать отрицать или бояться ее. Осознать, какими безграничными ресурсами она обладает. И, наконец, обрести целостность, принимая как самое прекрасное, так и самое, казалось бы, ужасное. Только так, объединившись со всеми своими частями, мы сможем полностью увидеть мир, принять его со всеми сложностями и несовершенствами.
The third part, homage to great artists, plunges the viewer even deeper into the states described above and helps the spectators find his or her own answers to troubling questions.


“Aggression”, homage to Picasso, allows you to plunge into an aggressive environment in which it is not always clear who is the victim, who is the aggressor. Whether this is an internal or external world is up to the viewer to decide. The most important thing is to see that in the state of aggression all roles are mixed up, there are no right and wrong. At the same time, it is such an energetically charged state that if you learn how to manage it and turn aggression into a constructive direction, you can make mountains.

The collage “Everything is mixed up, people, horses”, homage to Bosch, calls for a closer look at the existing reality. The world is plunging into chaos. Familiar supports have been destroyed, and there are no new reference points yet. Everyone tries to find them in their own way. Some try to find new selves, to build new relationships with the changing outside world, through animal bondage, bestiality, and in an attempt to find new ones

“Choice”, homage to Dali, reminds the viewer that every day we make choices. Which way to go, who to spend the new day with, what to devote the next 24 hours of our lives to. It is up to each of us whether today we take off, opening new horizons or prefer a quiet, cozy, familiar environment. Here, again, there is no right or wrong choice. What's needed here is awareness - whether what I choose each day is actually aligned with my global goals and true needs.

“Beauty and the Beast,” Dekuning's homage, gives the viewer the opportunity to touch the most monstrous, monstrous part of herself. To get to know it, to stop denying or fearing it. To realize what limitless resources it has. And, finally, to find wholeness, accepting both the most beautiful and the most seemingly terrible. Only in this way, united with all our parts, we can fully see the world, accept it with all its complexities and imperfections.